יום ראשון, 27 בפברואר 2011

תוכנית אימונים למרתון: מתחילים 1 שבוע 12


מדריך אימונים למרתון
האל היגדון
מאת: האל היגדון; תרגום: תומר גמינדר; מתוך: http://www.halhigdon.com

תוכנית אימונים למרתון: מתחילים 1
שבוע 12
ראשון
זהו שבוע ההפחתה הרביעי שלנו עם קילומטראז' מופחת. זה גם הסוף של מחזור שלושה השבועות הרביעי. שבוע הבא, עם המשכת העלייה בקילומטראז' נעבור למחזורים בני שבועיים כדי להבטיח שלא תדחוף רחוק מדי מהר מדי. סוף השבוע שעבר היה בדגש של הריצה הארוכה ביותר עד כה בתוכנית: 26 ק"מ. זו כבר חתיכת מרחק. זו הסיבה מדוע יום מנוחה זה יהיה שימושי.
שני
6 ק"מ בקצב הרגיל שלך ולאחריה אימוני כוח – ואל תישכח להימתח. "אין שום ספק שצורה כלשהי של תרגילי התנגדות מועילה לכל הרצים," אומר פיזיולוג האימון והאלוף האולימפי ד"ר פטר סנל. "אימוני משקולות כנראה לא ייתן גידול נוסף בצריכת החמצן המקסימאלית, אבל עשוי לשפר את הסיבולת השרירית." בכל מיקרה, עם הקילומטראז' שמגיע אי שם למעלה בסטראטוספירה, תשקול לצמצם באימוני הכוח. פחות משקל ופחות חזרות יאפשרו לך לשמר אנרגיה ויפחיתו את הסיכון לפציעה משימוש יתר.
שלישי
הריצה המיני ארוכה של שבוע זה נשארת 13 ק"מ, כמו בשבוע שעבר. בין אם אתה רץ בבוקר לפני העבודה, או אחרי, תבטיח מספיק זמן לאימון כך שלא תאלץ לקצר את הריצה. עשה זאת לאימון "הקשב לגופך". רוץ כמו שאתה מרגיש. אם אתה מרגיש שבא לך לרוץ מעט מהר יותר (לא קצב מסוים), עשה זאת. אם אתה מרגיש שבא לך לרוץ ממש בקלות (כולל אפילו הפסקות הליכה או עצירות לשתייה), עשה זאת. תוכניות אימונים לא צריכות להיות קשיחות. זה שבוע שבו אני מצפה ממך למצוא את האיזון בין אימון חסר לאימון יתר.
רביעי
8 ק"מ בקצב הרגיל שלך. זו תוספת של 2 ק"מ משבוע שעבר. כדי לא להיתפס לשגרה, תבחר מסלול חדש לריצה במקום סתם להוסיף 2 ק"מ למסלול ה-6 ק"מ ששימש אותך מספר שבועות. הצלחה בריצה היא לעיתים קרובות מנטאלית לא פחות מפיזית. וכמו שהצעתי למעלה, שינוי קצבים גם היא אסטרטגיה טובה. שים לב שגם הצעתי כאופציה לשלב מרוץ בסוף השבוע כדי לבחון את הכושר שלך. אולי אפילו חצי מרתון, אם אתה יכול למצוא אחד. אם אתה בוחר באופציה זו, והמרוץ הוא בשישי ולא בראשון, יתכן ותרצה לקצר את הריצה היום, ואולי אפילו יום מנוחה מלא נוסף.
חמישי
תנצור יום זה של מנוחה. אחרי שנעבור את שבוע הפחתה זה, אנו נעים קדימה לשיא של תוכנית האימונים שלך. האם אתה סובל ממחושים או כאבים כלשהם? זו לא תוכנית אימונים קלה. אף תוכנית אימונים למרתון אינה קלה, בגלל הצורך לסמן קילומטרים רבים כדי להכין את הרצים לסיים 42 ק"מ ו-185 מטרים. אם יש לך איזה פציעות מציקות, אבל דחית את הפגישה עם מומחה לרפואת ספורט, אולי זה הזמן לקבוע תור. מניעה היא לעיתים התרופה הטובה ביותר.
שישי
רוץ 19 ק"מ. זה במקום ה-27 ק"מ שהיית רץ היום אם זה היה שבוע רגיל. אם אתה רוצה מרוץ מבחן, זה יכול להיות סופשבוע מצוין עבורו. חצי מרתון יתאים בצורה מושלמת לתוכנית האימון. במיוחד בסוף הרביעי ממחזורי שלושת השבועות שלנו. יש לך גם את החופש לשחק בין השבועות כדי להתאים את תוכנית המרוצים המקומית. אבל אל תגזים לשחק בקלף המרוצים: זה עלול לסכן את היכולת שלך לבצע את הריצות הארוכות הנדרשות בתוכנית. למעשה, טום מורן, אשר עובד עימי בכיתת האימונים למרתון שיקגו של CARA, מרגיש שרצים בתוכנית למתחילים אפילו לא צריכים לשקול השתתפות במרוצים. כמו: לעולם! "אני רק רוצה להביא אותם בריאים לקו הזינוק", דואגת אימא אווזה מורן. נקודה טובה, טום, אבל כמות מסוימת של מרוצים עשויה לעורר מוטיבציה, כל עוד אתה לא מגזים. אם טום אומר לך "לא", בוא דבר איתי. (כשגידלתי את משפחתי, אשתי רוז ואני שמנו לב שהילדים שלנו לעיתים שיחקו בינינו כדי להשיג משהו שהיינו עשויים לא להסכים לו.)
שבת
שעה של קרוס טריינינג יום. מאחר ולא רצת רחוק אתמול, יתכן ואפילו תרצה לשלב מעט ריצה היום. בריצה אני מתכוון ריצה קלה, ולא לכל השעה. אחרת, עשה כל מה שבא לך בסגנון של הליכה, רכיבה, שחייה או ספורט אחר.
הטיפ של השבוע
אין כזה דבר "מזון רע", רק בחירות רעות. יש אפילו מקום להמבורגרים וצ'יפסים בדיאטה שלך. אתה רק צריך לאזן את הדברים שאתה אוכל. אם אתה אוכל דיאטה מאוזנת היטב, המכילה כמות מתאימה של פירות וירקות טריים ותבואה מלאה, אתה יכול להימנע מתוספים יקרים: "תאכל מגוון רחב של מזונות מעובדים קלות".
כיצד להשתפר
בחיפוש שלך אחרי הצלחה במרתון, לא תמצא תוכנית אימון טובה יותר מתוכנית 18 השבועות הזמינה באתר זה. אבל לפעמים זה מטרד להתחבר כדי לבדוק את התוכנית שלך (לנייר עדיין יש שימוש). תשקול להזמין עותק של מדריך האימונים למרתון של האל היגדון. הוא פשוט ונוח, חוברת של 48 עמודים שכוללת את התוכנית למתחילים. אתה יכול לקבל גם עותק חינם בהזמנת מרתון: מדריך האימונים האולטימטיבי. כדי להזמין עותק חתום של ספר זה וספרים אחרים מאת הסופרים הטובים ביותר של Runner’s World לך לספרים מאת האל היגדון.

כל הזכויות שמורות © 2000 האל היגדון.


        

האל היגדון

האל היגדון כתב לRunner’s World במשך זמן רב יותר מכל כותב אחר, כאשר המאמר הראשון מפרי עטו הופיע בגיליון השני ב-1966. הוא המחבר של 35 ספרים כולל Marathon: The Ultimate Training Guide. הוא רץ 8 פעמים במוקדמות האולימפיות וזכה ב-4 אליפויות עולם למאסטרס.



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.