יום ראשון, 27 בפברואר 2011

תוכנית אימונים למרתון: מתחילים 1 שבוע 18


מדריך אימונים למרתון
האל היגדון
מאת: האל היגדון; תרגום: תומר גמינדר; מתוך: http://www.halhigdon.com

תוכנית אימונים למרתון: מתחילים 1
שבוע 18
ראשון
כל השבוע האחרון שלך המוביל למרתון צריך להיות מוקדש למנוחה, מנוחה, מנוחה! לפי טום גורדון, מאמן מסינסנטי: "בעיה אחת המתפתחת לעיתים קרובות היא שאנשים באימונים לפעמים משתמשים בשבועות הקלים / בעלי הקילומטראז' הנמוך לעשות משהו אחר מעמיס לא פחות." גורדון ניזכר ברץ אחד שבילה את זמן "המנוחה" שלו השחייה ורכיבה – ואף אחת מפעילויות אלה לא בדיוק מוגדרת כמנוחה. גורדון ממליץ להשתמש בזמן שהתפנה כדי להשלים זמן משפחה וחובות בעבודה.  
שני
5 ק"מ בקצב הנורמאלי שלך. ושים לב מה אתה אוכל בשבוע זה, כפי שאני כותב בספרי מרתון: מדריך האימונים האולטימטיבי: "תתחיל להעמיס פחמימות שבעה ימים מראש. תשכח את מה שקראת לפני שנים על דלדול ושלושה ימים של דיאטה מעוטת פחמימות לפני שעוברים לדיאטה עשירת פחמימות (התיאוריה הייתה שהשרירים המדולדלים – "מורעבים" לפחמימות – ויוכלו לספוג אפילו יותר פחמימות מאשר כרגיל וכך לספק לרץ אפילו יותר אנרגיה ביום המרוץ). תישאר עם דיטה עתירת פחמימות במהלך השבוע. אתה לא צריך לאכול ספגטי כל שבעת הימים: התמקדות בפירות, ירקות ותבואה תשאיר אותך מעל 60% פחמימות אפילו אם תאכל בשר רזה כמנה עיקרית. אם לא העלמת את חטיפי הזבל בין הארוחות, עשה זאת עכשיו.".
שלישי
6 ק"מ קלים. עוד על דיאטה, נושא חשוב מאוד בשבוע אחרון זה בגלל ההכרח למלא את שריריך בגליקוגן. רוברט אסליק, מאמן מנשוויל אומר, "אני אומר לרצים שלי לבחון את התזונה שלהם בשלושת הימים הראשונים של שבוע המרתון כדי לבימנע מעליית משקל ואז לאכול מעט יותר מצריכה הרגילה שלהם, בדגש על פחמימות, בשלושת הימים האחרונים". עצה טובה.
רביעי
שלושת הימים האחרונים הם קריטיים לסוף הטייפר. באופן רגיל, אני נח יומיים ומבצע ריצה קלה בשלישי. בתוכנית אימון זו לרצים חדשים, אני מייעץ שתעשה 3 ק"מ קלים היום, ואז תנוח ביומיים הבאים עד המרוץ. העמסת הפחמימות מתחילה בכנות היום. פסטה, אורז, תפוחי אדמה, דגנים, פירות. אל תעשה שינויים קיצוניים בדיאטה שלך, אבל עכשיו זה לא הזמן לפילה מיניון. תוריד מעט את צריכת הקלוריות שלך, מאחר שתשרוף פחות קלוריות בימים אחרונים אלה.
חמישי
תישן טוב הלילה. יתכן שיהיה לך קשה יותר לישון מחר בגלל ההתרגשות. בנוסף, יתכן שתצטרך לקום מוקדם בשבת כדי להגיע לקו הזינוק בזמן. מסיבה זו, השינה שלך הלילה חשובה אפילו יותר מהשינה שלך מחר בערב המרוץ. אני אומר "שבת" ו"שישי"  בהנחה שהמרתון שלך הוא בשבת. אבל אם המרתון נערך בשישי או חמישי, תזיז את הכל ביום או יומיים בהתאם לצורך.  
שישי
רצים רבים אוהבים לבצע מעט ריצה קלה ביום שלפני המרתון, במיוחד כדי להשתחרר מהנסיעות לפני המרוץ. אני רושם ריצה קלה של 3 ק"מ ביום רביעי לרצים מתחילים, אבל אם אתה רוצה לנוח ביום רביעי ולרוץ את שלושה הקילומטר שלך היום, זו לא אופציה רעה. אני מייעץ לאצים המבצעים את התוכניות למנוסים ומתקדמים לבצע האצות (strides) ביום לפני המרוץ גם כדי להשתחרר וגם כדי לשחרר עצבנות. אם אתה מחליט לעשות אותו דבר, פשוט תחליף בין האימונים ברביעי ובשישי. בציטוט שוב מתוך מרתון: מדריך האימונים האולטימטיבי: "אין יותר מקום בתוכנית האימונים שלך לריצות קשות, מהירות או ארוכות. שכח מהן. אם אתה רץ משהו ב, או קרוב ל, קצב מרוץ, אל תרוץ רחוק."
שבת
פאולוס (St. Paul) אמר פעם, "האם אתה יודע שאלה הרצים במרוץ, כולם באמת רצים, אבל רק אחד זוכה בפרס? אז רוץ כאילו לזכות בו." (St. Paul, 9:24) אני לא יודע, פאולי, המסר הזה אולי היה נכון לפני 2,000 שנה, אבל אם היית בחיים היום והייתה לך הזדמנות לחוות במרתונים ההמוניים היום, היית עשוי להסכים שיותר מרץ אחד זוכה בפרס, או נהנה מההשתתפות שלו (זה עשוי להיות נושא טוב לדרשה לחברי לקבוצה לשעבר בקרלטון קולג', ביל הנדרן, שהוא עכשיו כומר בוונטורה, קליפורניה). בלי קשר להאים אתה מתכוון לזכות בפרס במרוץ היום, קח את העצה של פאולוס ורוץ כאילו ברצונך לזכות בו. אין הרבה יותר שאנו יכולים לומר חוץ מאשר שזה היום והרגע לקראתם השקעת 18 שבועות. תזכור את כל מה שלמדת במהלך שבועות אלה. ושיהיה לך יום טוב מאוד!  
הטיפ של השבוע
חייך כאשר אתה חוצה את קו הסיום. חשוב יותר: אל תילחץ את השעון שלך עד כמה שניות אחר כך, בזמן שאתה באזור מאחורי שער הסיום. אתה רוצה להראות טוב בתמונה של קו הסיום.
כיצד להשתפר
אם העצות שנתקלת בהן כאן עוזרות, כדאי שתשקול להשיג עותק של מרתון: מדריך האימונים האולטימטיבי. הוא יסייע לך להגיע לקו הזינוק, והחשוב ביותר, להגיע לקו הסיום. כדי להזמין עותק חתום של ספר זה וספרים אחרים מאת הסופרים הטובים ביותר של Runner’s World לך לספרים מאת האל היגדון.

כל הזכויות שמורות © 2000 האל היגדון.

        

האל היגדון

האל היגדון כתב לRunner’s World במשך זמן רב יותר מכל כותב אחר, כאשר המאמר הראשון מפרי עטו הופיע בגיליון השני ב-1966. הוא המחבר של 35 ספרים כולל Marathon: The Ultimate Training Guide. הוא רץ 8 פעמים במוקדמות האולימפיות וזכה ב-4 אליפויות עולם למאסטרס.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.